Carina TA60

Carina TA60 (1981-1984)


In de jaren '80 werden steeds hoekiger auto-ontwerpen populair, het volgende model Carina -de TA60- kon hier niet bij achterblijven en was inderdaad veel hoekiger dan zijn voorganger. Hoewel veel concurrenten reeds overstapten op voorwielaandrijving voor hun middenklassers, werd deze nogsteeds uitgevoerd met de bekende achterwielaandrijving.
Met dit model verdween de tweedeursvariant uit het programma. Naast de vierdeurs-sedan was er wel een vijfdeurs stationwagon leverbaar.
Voor de aandrijving zorgde wederom de oude, vertrouwde 1588cc grote 2T motor. Voor de GL was de 2T-B leverbaar. De toegepaste benzine-motor was wederom de 1588 cc grote 2T-motor. In de DX variant was deze gekoppeld aan een vierversnellingsbak, waar de GL was uitgerust met een overdrive.

Voor het eerst werd er een dieselmotor leverbaar; de 1839cc grote 1C, met 64pk. Uitgevoerd met deze motor spreken we van de TC-60
De Carina T60 had te leiden onder hevige cocurrentie uit de hoek van de Datsun/Nissan Bluebird. In die periode werden in Nederland veel meer Datsuns dan Toyota’s verkocht.

 

                                                

Zelf informatie hieraan toe te voegen ? Meld het bij 1 van de beheerders